Hjerte for inkludering på Meny Østerås
Samarbeid med gode bedrifter er enormt viktig. Dette gir våre medarbeidere utviklingsmuligheter og jobberfaring i tråd med egne mål.
Gjennom veileders markedsarbeid kom vi i kontakt med Marvin, butikksjef på Meny Østerås. Han er opptatt av å inkludere og gi folk muligheter, og tok i mot både oss og medarbeider med åpne armer fra første stund.
- Jeg synes det er viktig at alle skal ha en plass i arbeidslivet uansett utfordringer. Da er det viktig at både arbeidsgivere og det offentlige tilrettelegger for det. Jeg finner mye glede i å jobbe med mennesker med diverse utfordringer og gleder meg over når de lykkes. Det har vært en berikelse for Meny å ha medarbeider hos oss og vi har også mye vi kan lære av han, forteller Marvin.
Marvin er opptatt av trygge rammer og at medarbeider skal trives. Han hadde bestilt inn Meny-uniform og navneskilt så det var klart til medarbeider møtte opp første dag på jobb. Mari Waage Hanssen-Bauer, som er veileder i VTA understreker at dette har stor betydning for å føle seg velkommen og å høre til.
- Det har mye å si at medarbeider føler seg som en del av det kollegiale miljøet på jobb. På Meny jobber de i team, noe som gjør at man blir bedre kjent med hverandre og man føler en trygghet.
Som veileder ser Mari mange eksempler på hvordan selvstendighet hos medarbeider har påvirkning på mestringsfølelse og motivasjon, i tillegg til at det gagner arbeidsgiver. Det er viktig å få presentert verktøy tidlig slik at det blir mulig. Marvin har lagt godt til rette for dette på Meny. De har også fokus på fleksibilitet og muligheter for å tilpasse og endre arbeidsoppgaver underveis og kutte ut oppgaver helt eller for en periode hvis nødvendig.

- Vi setter stor pris på samarbeidspartneren vår Marvin og Meny Østerås. Hos Meny ble vi tatt i mot med åpne armer og følte oss inkludert fra første stund. Vi blir tatt på alvor og finner løsninger sammen. Jeg erfarer viktigheten av relasjonsbygging over tid og at man sammen finner en samarbeidsform som passer alle. Faste oppfølgingssamtaler på arbeidsplassen hver tredje uke og tilgjengelighet på telefon i mellomtiden er en form som fungerer på Meny. Det tette samarbeidet åpner muligheter for hva vi får til sammen!