Digital kompetanse for en digital tid

jun. 29, 2022

For å øke digital kompetanse har vi investert i egne PC-er til våre VTA-medarbeidere. 

Under nedstengingen i 2020 ble mange av oss sendt på hjemmekontor.
Vi måtte da lære oss å kommunisere gjennom videosamtaler, noe som viste seg å være ukjent for flere av våre VTA-medarbeidere.   

Men etter kort tid gikk det likevel ganske bra å omstille seg til denne heldigitale hverdagen. Etter noe opplæring og instruering kunne vi fint gi VTA-medarbeiderne hjemmeoppgaver og gjennomføre produktive veiledningssamtaler, selv om vi ikke kunne treffes. Denne positive erfaringen førte til at vi valgte å sette digital kompetanse på dagsorden og gjøre dette til et sentralt satsningsområde i vår strategi. 


Fremtiden er digital

Etterspørselen etter digital kompetanse er noe som øker i dagens arbeidsmarked. I veldig mange bransjer og stillinger er bruk og forståelse av digitale systemer en naturlig del av arbeidshverdagen. Det er derfor viktig at også våre VTA-medarbeidere har den nødvendige kompetansen for å kunne delta i arbeidslivet. 

Målet for VTA-tiltaket er nemlig å utvikle medarbeidernes ressurser gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver, for slik å styrke mulighetene for integrering i det ordinære samfunns- og arbeidslivet.


PC-er til VTA-medarbeiderne

For å utvikle den digitale kompetansen har vi investert i bærbare PC-er for alle VTA-medarbeiderne som ønsker dette. Per dags dato så er dette et tilbud som omtrent halvparten av de 38 VTA-medarbeiderne hos oss har benyttet seg av. 

Opplæringen i digital kompetanse foregår både individuelt og i grupper. Digitale kompetansemål utformes sammen med veiledere og blir en del av VTA-medarbeidernes handlingsplan. I tillegg gjennomfører vi også gruppeundervisninger om grunnleggende digitale ferdigheter og bruk av systemer som Microsoft Teams og Simployer. 

Vi merker at dette er en kompetanseheving som VTA-medarbeiderne opplever som nyttig.


For det er ingen tvil om at fremtiden blir mer og mer digital – og for å henge med må vi alle sørge for å være oppdaterte. 


Foto: Sens Media

Av Siri Hardangen 26 Apr, 2024
Sens Arbeidsinkludering, en del av Sens Gruppen, ble denne uken anerkjent som nummer 6. blant Norges beste bedrifter (i vår kategori) av @Great Place to work Norge!
Av Bernhard Torbjørnsen 08 Apr, 2024
Vi er glade og stolte over å kunngjøre at Sens Arbeidsinkludering, en del av Sens Gruppen, er blitt nominert til å være blant Norges 50 beste arbeidsplasser av Great Place To Work!
Av Siri Hardangen 11 Mar, 2024
Heidi og Kathrine fra Ekspertbistand i Sens deltok på årets sykefraværskonferanse som handlet om veiledning, kompetanse og arbeidsmiljø, og om hvordan vi i praksis kan forebygge sykefravær blant ansatte- og lære fra de beste. Fagfokus leverte en innholdsrik konferanse midt i blinken for Ekspertbistand, med et klart formål: Bidra til lavere sykefravær. Her fikk vi faglig påfyll fra svært interessante foredragsholdere fra blant annet Nav, Fontenehuset og Simployer, i tillegg til spennende innlegg fra seniorforskere, HR direktører og jurister. Sykefraværet i Norge var i 2023, til tross for ulike tiltak, på sitt høyeste på 14 år. Denne utfordringen står naturlig nok høyt på agendaen hos politikere, bedriftseiere, ledere, tillitsvalgte og alle som jobber med HR. Statistikk viser at en tredjedel av sykefraværet i Norge handler om arbeidsmiljø, og den vanligste legemeldte diagnosen i fjor var "trøtt og slapp". Dette kan bidra til ytterligere press på ledere og mange synes det kan være utfordrende å "ta samtalen" med en ansatt når årsaken til sykefraværet er diffust. Sykefravær er ikke en privatsak og leder er ofte viktigere enn lege. Arbeid og oppfølging av sykefravær må forankres i toppledelsen i bedrifter og inkluderes i lederopplæring. Dette er problemstillinger vi arbeider med i Ekspertbistand i Sens, og vi inviterte oss selv til å holde innlegg om nettopp dette på neste års konferanse. Vi tar med oss hjem ny inspirasjon, ferske tall og statistikker, og ikke minst uttrykket «Dialogmøte 0» – en god beskrivelse og påminnelse om at leder må være "på" og ikke vente med samtalen, alt fravær starter med første dag.
Av Siri Hardangen 21 Feb, 2024
Teodora, en ivrig taekwondo utøver og medarbeider hos Sens i JOBB+ har nylig vært på reise til Beograd for å hente hjem pokalen for årets idrettsutøver i parataekwondo pomsaee 2023. Medarbeidere og veiledere i JOBB+ er stolte over innsatsen Teodora legger ned og syntes det er både gøy og fortjent at hun blir hedret med denne prisen. Fredag 9. februar var kolleger og venner på jobb samlet for å feire dette. Vi i Sens gratulerer så mye!
Av Siri Hardangen 14 Feb, 2024
Lærekandidaten vår i SMAK arena besto sin kompetanseprøve i institusjonskokkfaget fredag i forrige uke.
Av Siri Hardangen 23 Jan, 2024
I 2023 fikk 62% av våre deltakere i AFT jobb eller begynte på utdanning. Vi var med det best i Oslo, noe vi er veldig stolte over!
Av Bonni Grimsgaard 05 Dec, 2023
Gi din hverdagsglede et løft med 5 enkle grep
02 Nov, 2023
Juni 2023 ble Sens godkjent lærebedrift i medieteknikk. Fra tidligere er vi også godkjent innen byggdrifterfaget, ernæringsfag og IT Drift.
11 Oct, 2023
4. oktober var hele Sens samlet i nydelig høstvær på Sognsvann for å markere Verdensdagen for psykisk helse!
Av Sissel, medarbeider 29 Sep, 2023
1. september 2023 åpnet den nye produksjonshallen på Sens, etter 2 måneder med intens og etterlengtet oppussing.
Flere nyheter
Share by: