Digital kompetanse for en digital tid

29. juni 2022

For å øke digital kompetanse har vi investert i egne PC-er til våre VTA-medarbeidere. 

Under nedstengingen i 2020 ble mange av oss sendt på hjemmekontor.
Vi måtte da lære oss å kommunisere gjennom videosamtaler, noe som viste seg å være ukjent for flere av våre VTA-medarbeidere.   

Men etter kort tid gikk det likevel ganske bra å omstille seg til denne heldigitale hverdagen. Etter noe opplæring og instruering kunne vi fint gi VTA-medarbeiderne hjemmeoppgaver og gjennomføre produktive veiledningssamtaler, selv om vi ikke kunne treffes. Denne positive erfaringen førte til at vi valgte å sette digital kompetanse på dagsorden og gjøre dette til et sentralt satsningsområde i vår strategi. 


Fremtiden er digital

Etterspørselen etter digital kompetanse er noe som øker i dagens arbeidsmarked. I veldig mange bransjer og stillinger er bruk og forståelse av digitale systemer en naturlig del av arbeidshverdagen. Det er derfor viktig at også våre VTA-medarbeidere har den nødvendige kompetansen for å kunne delta i arbeidslivet. 

Målet for VTA-tiltaket er nemlig å utvikle medarbeidernes ressurser gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver, for slik å styrke mulighetene for integrering i det ordinære samfunns- og arbeidslivet.


PC-er til VTA-medarbeiderne

For å utvikle den digitale kompetansen har vi investert i bærbare PC-er for alle VTA-medarbeiderne som ønsker dette. Per dags dato så er dette et tilbud som omtrent halvparten av de 38 VTA-medarbeiderne hos oss har benyttet seg av. 

Opplæringen i digital kompetanse foregår både individuelt og i grupper. Digitale kompetansemål utformes sammen med veiledere og blir en del av VTA-medarbeidernes handlingsplan. I tillegg gjennomfører vi også gruppeundervisninger om grunnleggende digitale ferdigheter og bruk av systemer som Microsoft Teams og Simployer. 

Vi merker at dette er en kompetanseheving som VTA-medarbeiderne opplever som nyttig.


For det er ingen tvil om at fremtiden blir mer og mer digital – og for å henge med må vi alle sørge for å være oppdaterte. 


Foto: Sens Media

Av Siri Hardangen 27. juni 2025
Fra høsten 2025 blir det mulig å ta to meningsfulle og NOKUT-godkjente utdanninger i Sarpsborg – midt i hjertet av Østfold.
Av Bonni Grimsgaard og Elisabet Askjer Nordahl 24. april 2025
Variert kurstilbud for medarbeidere i Sens
Av Siri Hardangen 2. april 2025
Den 1. april 2025 markerte Sens Gruppen en viktig milepæl med åpningen av Arbeidssenteret JOBB+ på Løren i Oslo. 
Av Mari Waage Hanssen-Bauer og Synne Andreassen 24. mars 2025
Stovner Ridesenter deler sine erfaringer med en vellykket VTO-ansettelse i samarbeid med Sens.
Av Siri Hardangen 1. november 2024
Den 19. oktober arrangerte Sens Gruppen for første gang “Åpen familiedag” ved vårt hovedkontor på Løren i Oslo.
Av Bonni Grimsgaard 10. september 2024
Bidra til økt bærekraft innen ordinært arbeidsliv
Av Siri Hardangen 4. september 2024
Equass-revisor forteller om resultatene av Sens Gruppens nylige re-sertifisering i Equass: Europeisk kvalitetssikringssystem for sosialtjenester.
Miljøfyrtårn = bærekraftig drift
Av Bonni Grimsgaard 21. august 2024
Vårt hovedkontor er Miljøfyrtårn-sertifisert.
Av Bonni Grimsgaard 8. august 2024
Fem, enkle grep kan øke hverdagsgleden!
Av Rina Zeka og Eva Rusten 26. juni 2024
Sens og 4Service deler sine erfaringer. 
Flere nyheter