I Sens er vi opptatt av å levere kvalitet i alle tjenesteledd. For å sikre en felles kvalitetskultur gjennomfører vi årlige kvalitetsmålinger ved alle våre avdelinger. Denne uken var det tiltaket Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA) som skulle gjennom kvalitetsmåling, for aller første gang. Gjennom tre arbeidsdager ble det gjennomført intervjuer med deltakere, veiledere, avdelingsleder og veilederteamet samlet. Anonymisert dokumentasjon ble gjennomgått, og det foregikk observasjoner av veilederne ute i feltet, på arbeidsgiverbesøk og veiledningssamtaler, samt ved teammøte og porteføljegjennomgang.
Hensikten med kvalitetsmålingen er å gi avdelingene et verktøy for å utvikle Supported Employment- tjenesten og bidra til å sikre kvaliteten av tjenestene overfor deltakere og andre samarbeidspartnere. Avdelingsleder ved VTA, Elisabet er positiv til denne type måling. – Jeg har tro på at faste kvalitetsmålinger vil gjøre oss mer bevisst på områder vi bør ha mer fokus på. Vi ønsker å være i kontinuerlig utvikling for å kunne gi den enkelte et best mulig tilbud. Denne målingen har vært lærerikt og spennende.
VTA- veilederne og deltakere som bidro i kvalitetsmåling opplevde også målingen som positivt. – Jeg syns det var viktig å kunne bidra og delta på en kvalitetsmåling, var innspill fra en deltaker. For en av veilederne førte målingen til en bedre innsikt i egen rolle. – Det var kjempegøy, og inspirerende. Dagene med kvalitetsmåling fikk meg til å bli mer selvbevisst på hvordan jeg faktisk jobber.
Nå venter VTA- avdelingen spent på rapport fra målingen som skal legge grunnlaget for avdelingens handlingsplan, og synliggjøre konkrete forbedringsområder, potensielle interne prosjekter, overordnede samarbeidsprosjekter og eksterne prosjekter med andre aktører.